Untitled Document

Campus Rozenberg

Groots in leven en leren

  • Rozenberg

Humane wetenschappen

Graad: 3 | Finaliteit: Doorstroom | Domein: Overstijgend

Humane wetenschappen is een sterk theoretische studierichting in de doorstroomfinaliteit. Ze combineert een brede algemene vorming met filosofie, kunstbeschouwing, sociale en gedragswetenschappen en statistiek. Leerlingen filosoferen over de mens, de wereld rondom ons, het goede en het kwade. Ze leren kijken en luisteren naar kunst en ze leren de vorm, de inhoud, de context en de functie van kunstwerken analyseren vanuit een kunsthistorisch kader. Tenslotte ontwikkelen leerlingen een wetenschappelijk begrippenkader met betrekking tot sociale en gedragswetenschappen en leren ze verbanden zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, politiek en de mens en zijn gedrag. Daartoe analyseren ze wetenschappelijke theorieën.

Lessentabel


Vak
Leer-plan 5de jaar 6de jaar
Engels B+ 2 2
Frans B+ 3 3
Nederlands B+ 4 4
natuurwetenschappen B 2 1
aardrijkskunde B 1 1
geschiedenis * B+ 2 2
godsdienst B 2 2
lichamelijke opvoeding B 2 2
wiskunde B 2 3
sociale- en gedragswetenschappen S 5 5
statistiek S 2 1
kunstbeschouwing S 1 2
uitgebreide filosofie S 2 2
KSOM-Masterclasses   2 2
Totaal  32 32
B: leerplan finaliteit doorstroom
B+: basisleerplan met extra doelen, finaliteit doorstroom
S: richtingspecifiek finaliteit doorstroom
Je kan dit vak volgen in het Engels (CLIL)

Wat na het zesde jaar?

Na het zesde jaar kan je verder studeren in:

  • Studiedomein Geesteswetenschappen
    • ABA Archeologie en Kunstwetenschappen, Geschiedenis, Godsdienstwetenschappen en Kerkelikj recht, Wijsbegeerte en Moraalwetenschappen
  • Studiedomein Natuurwetenschappen:
    • PBA Gezondheidszorg
  • Studiedomein Sociale wetenschappen
    • ABA Psychologie en Pedagogische wetenschappen, International Affairs, Politieke en Sociale wetenschappen, Rechten, Notariaat, Criminologische wetenschappen
    • PBA Onderwijs, Handelswetenschappen en Bedrijfskunde, Pedagogie van het jonge kind, Sociaal-agogisch werk, Global Communication, Sociaal-economische wetenschappen

Content Language
Integrated Learning

CLIL