



Graad: 3 | Finaliteit: Doorstroom | Domein: Overschrijdend
Humane wetenschappen is een studierichting in de domeinoverschrijdende doorstroomfinaliteit. Je bouwt verder op de basis die je opdeed in de tweede graad en dit zowel binnen een ruim aanbod aan breed vormende en doorstroomgerichte algemene vakken als een boeiend en uitdagend pakket binnen de richtingspecifieke vorming.
In een rijk aanbod specifieke vakken - sociale en gedragswetenschappen, filosofie en kunstbeschouwing - onderzoek je mens en maatschappij en word je kritische zin aangescherpt. Met het vak statistiek breid je jouw wiskundige kennis in functie van sociale, mens- en maatschappijwetenschappen verder uit.
In het vak sociale en gedragswetenschappen ontwikkel je een wetenschappelijk begrippenkader en leer je verbanden te zien met betrekking tot de hedendaagse samenleving, politie en de mens en zijn gedrag. Hiervoor analyseer je wetenschappelijke theorieën. Je wordt gestimuleerd om kritisch te denken over mens en maatschappij.
Verschillende deelaspecten van de psychologie en de pedagogie komen aan bod. Je wordt ook geïntroduceerd in de politicologie, met ondersteuning door andere deelgebieden van de sociale en humane wetenschappen zoals geschiedenis, sociaal-economische en politieke geografie en sociale en culturele antropologie.
Je filosofeert over de mens, de wereld rondom ons, het goede en het kwade. In dit richtingvak heb je aandacht voor thema's en vragen uit de antropologie, moraalfilosofie, wetenschapsfilosofie en metafysica.
In het vak kunstbeschouwing leer je kijken en luisteren naar kunst aan de hand van de kunstgeschiedenis. Er is aandacht voor zowel oude meesters als hedendaags videowerk, architectuur, design, beelden, installaties, maar ook alle vormen van oude tot hedendaagse muziek. De vorm, inhoud, context en functie van kunstwerken analyseer je binnen dat kunsthistorisch kader.
Ter ondersteuning van de sociale en gedragswetenschappen krijg je een uitbreiding statistiek met bijzondere aandacht voor het interpreteren van statistische gegevens. Het doel daarbij is dat je zelf een statistisch onderzoek kan opzetten.
Vak |
5de jaar | 6de jaar |
godsdienst | 2 | 2 |
lichamelijke opvoeding | 2 | 2 |
Nederlands | 4 | 4 |
Engels | 2 | 2 |
Frans | 3 | 3 |
wiskunde | 2 | 3 |
natuurwetenschappen | 2 | 1 |
aardrijkskunde | 1 | 1 |
geschiedenis | 2 | 2 |
statistiek | 2 | 1 |
kunstbeschouwing | 1 | 2 |
uitgebreide filosofie | 2 | 2 |
sociologie en gedragswetenschappen | 5 | 5 |
KSOM-Masterclasses | 2 | 2 |
Totaal | 32 | 32 |